Το λίθιο είναι το σύγχρονο «άγιο δισκοπότηρο» της βιομηχανίας των ηλεκτρονικών, καθώς αποτελεί τη βάση για τις μπαταρίες μεγάλης ενεργειακής πυκνότητας που τροφοδοτούν εδώ και λίγα χρόνια όλα τα smartphones, τα tablet και τα laptop, ενώ ήδη χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη και εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στη Νεβάδα των ΗΠΑ η Tesla κατασκεύασε τεράστιο εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών λιθίου, το επονομαζόμενο και Gigafactory, προκειμένου μέσα από οικονομίες κλίμακας να μειώσει το κόστος των μπαταριών για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα. Άλλα 11 αντίστοιχα Gigafactories βρίσκονται υπό κατασκευή, τα επτά απ’ αυτά βρίσκονται στην Κίνα και τα υπόλοιπα στις ΗΠΑ και τη Νότιο Κορέα.
Η ζήτηση για λίθιο αναμένεται ν’ αυξάνεται τα επόμενα χρόνια μ’ εκθετικούς ρυθμούς, καθώς ο πλανήτης θα περνά σταδιακά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ασία θα είναι αποτέλεσμα επιλογής, καθώς η εκρηκτική αύξηση του πληθυσμού και του αριθμού των αυτοκινήτων έχουν προκαλέσει αξεπέραστα προβλήματα ρύπανσης του αέρα στην ατμόσφαιρα των αστικών κέντρων. Στην ΕΕ η μετάβαση θα είναι αποτέλεσμα επιβολής της απόφασης των Γερμανών να χρησιμοποιήσουν τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως μέσα αποθήκευσης της τυχαίας και γι’ αυτό άχρηστης ενέργειας των αιολικών, που εντελώς απερίσκεπτα έβαλαν στα πλαίσια της δικής τους Energiewende.
Σύμφωνα με έκθεση της UBS το 2014, αναμένεται μια «ηλεκτρική επανάσταση» στο χώρο της αυτοκίνησης, αλλά αμέσως μετά ακολούθησε μια μελέτη του Βρετανικού Energy Research Centre, που εξετάζει τη διαθεσιμότητα υλικών για τις τεχνολογίες «χαμηλού άνθρακα». Η μελέτη εξετάζει την επάρκεια σε μια σειρά μέταλλα, όπως Ίνδιο, Γάλλιο, Τελλούριο, Κοβάλτιο, Λίθιο, Άργυρο, Σελήνιο, Σπάνιες Γαίες, που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία των ΑΠΕ, υπογραμμίζει ότι προς το παρόν δεν υπάρχει ικανοποιητικό υποκατάστατο για τις μπαταρίες λιθίου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τους μαγνήτες νεοδυμίου των αιολικών και η παραγωγή λιθίου πρέπει να αυξηθεί εκθετικά τα επόμενα χρόνια για να καλύψει τη ζήτηση.
Είναι προφανές βέβαια ότι τυχόν ανεπάρκεια υλικών θα ωθήσει ανοδικά τις τιμές τους, συμβαίνει συνεχώς στα εμπορεύματα και τα μεγάλα κοιτάσματα λιθίου είναι εντελώς περιορισμένα, υπάρχουν κυρίως στη Χιλή, τη Βολιβία και τις ΗΠΑ. Για το λόγο αυτό το Σεπτέμβριο 2014 είχα γράψει πως «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της «ηλιακής επανάστασης» που βλέπει η UBS αναμένεται να μείνουν από μπαταρία … »
Τι σημαίνει η ελληνική ανακάλυψη
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες από την περιοχή, τεράστιο κοίτασμα λιθίου ανακαλύφθηκε στην περιοχή Αμυνταίου Φλώρινας, μετά από βαθιές γεωτρήσεις που έγιναν από το ΙΓΜΕ, για τη διερεύνηση της συνέχειας των λιγνιτικών κοιτασμάτων της περιοχής. Το λίθιο βρίσκεται σε μορφή στρωμάτων φωσφορικών αλάτων, που αποτέθηκαν ενδιάμεσα στα στρώματα των βαθιών ιζημάτων της περιοχής. Το πάχος των στρωμάτων κυμαίνεται από μισό έως έξι μέτρα και το βάθος τους απ’ την επιφάνεια από 400 έως 500 μέτρα περίπου. Η εκμετάλλευσή τους θεωρείται ιδιαίτερα ευχερής, καθώς μπορεί να γίνει με επιτόπου διάλυση των αλάτων και άντληση των ρευστών μέσα από κατάλληλες γεωτρήσεις.
Ίσως λοιπόν η ξαφνική πρεμούρα που έπιασε τους δανειστές να αποκτήσουν λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ να μην είναι και τόσο αθώα, καθώς η αξία του κοιτάσματος λιθίου του Αμυνταίου είναι ανυπολόγιστη. Γερμανοί και Γάλλοι κατασκευάζουν αυτοκίνητα, αλλά δεν έχουν πρόσβαση σε δικά τους κοιτάσματα λιθίου για να κατασκευάσουν τις μπαταρίες.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου